Tuesday, July 28, 2009

ulama....alamak!

Assalamulaikum. S
Kita semua terkedu apabila seorang yang dipanggil ulama menghamburkan kata-kata "Pergi Jahaman Dengan UMNO" . Sebenarnya kata-kata itu tidak menjadikan seseorang terkedu apabila orang yang bukan ulama menghamburkannya. Bagaimanapun, apabila ini berlaku, hal ini memberikan kita suatu kesedaran terhadap ulama.

Seorang ulama itu sentiasa bersifat lemah lembut kerana nabi Muhammad S.A.W. bersifat berlemah lembut walaupun dengan orang kafir dan musuhnya. Ulama itu juga seorang yang penyayang dan belas kasihan kerana Allah S.W.T. itu bersifat rahman dan rahim. Seorang ulama itu juga sentiasa membawa semua orang yang sesat ke jalan yang benar kerana dirinya menjunjung pada kebenaran. Ulama juga tak sibuk dengan parti dan puak tetapi sibuk menyatukan umat di bawah payung Islam mahupun negara.

Berdasarkan peristiwa yang sudah berlaku itu, benarkah orang yang berkata demikian seorang ulama? Mendengar kata-kata dan tindak tanduk orang yang berkata demikian akhir-akhir ini membuat kita menepuk dahi sambil berkata "alamaaaaaaaaaak!".

Lantaran itu, marilah kita bermuhasabah diri kerana takut-takut diri diuji dengan ujub yang lebih teruk daripada riak.

Sekian dan terima kasih.

No comments: