Friday, February 4, 2011

Dahku cakap !

Assalamualaikum w.b.r.
Dulu sudah saya cakap bahawa setiap cawangan UMNO mesti berani melaksanakan sesuatu aktiviti atau program di kawasan masing-masing supaya masyarakat mengerti bahawa aktiviti atau program yang berlangsung itu adalah atas inisiatif UMNO. Sebaliknya, banyak program dan aktiviti yang dilaksanakan atas nama JKKK, Lembaga Masjid atau Gerakan 4B, Persatuan Kendarat dan lain-lain. Nama UMNO amat ditakuti untuk diselitkan dalam penganjuran aktiviti atau program. Sedangkan semua badan itu dikepalai oleh UMNO atau Pengerusi UMNO sendiri adalah juga pengerusi badan-badan tersebut. UMNO disedari hanya apabila tiba masa pemilihan atau dekat pilihanraya. Selepas pemilihan atau plihanraya, nama UMNO lenyap.

Kalau setiap aktiviti atau program yang dilaksanakan ada nama UMNO diselitkan di samping nama badan-badan lain, sudah tentu nama UMNO dan perjuangan UMNO sentiasa difahami dan dihayati. Oleh itu, tak perlu adanya usaha seperti orang terdesak bagi mempromosi UMNO apabila tibanya pilihanraya.

Sebenarnya, jawatankuasa UMNO di cawangan atau bahagian mesti lebih ikhlas dan jujur dengan UMNO. UMNO perlu sentiasa bersemarak pada setiap masa. Barulah proses mendoktrinisasi UMNO pada masyarakat dan generasi muda berjalan dengan berkesan dan cekap. Oleh itu, dahku cakap dudlu lagi ini perlu diberikan perhatian. Janganlah apabila hampir tiba pilihanraya, UMNO yang menunjangi kepimpinan negara seperti orang terdesak melaksanakan pelbagai program dan aktiviti bagi mempromosi UMNO.

Percayalah proses doktrinisasi tidak boleh berjalan dalam kadar segera atau cepat.

Sekian dan terima kasih.

No comments: