Saturday, December 3, 2011

Calon Orang Muda... Apakah Panduannya?

Assalamualaikum w.b.r.

Tahinah kepada UMNO atas kejayaan Perhimpunan Agong UMNO yang telah berlangsung dengan jayanya... Alhamdulillah!

Dalam perhimpunan tersebut, Ketua Pemuda UMNO telah meminta pucuk pimpinan melihat-lihat calon pilihanraya dalam kalangan PEMUDA UMNO. Tahniah diucapkan kerana beliau jujur dalam mengemukakan permohonan dan permohonan itu juga tidak ada apa-apa yang salah. Bagaimanapun, sejarah pelantikan Muhammad S.A.W. sebagai rasul boleh dijadikan panduan dan ikhtibar.

Hakikatnya, sebelum Adam A.S. dicipta, nama Muhammad S.A.W. telah pun tertulis di Luh Mahfuz. Muhammad S.A.W. akan menjadi manusia agong di muka bumi. Namun begitu, apabila Muhammad S.A.W. dilahirkan ke dunia dan membesar, Muhammad S.A.W. tidak terus dilantik sebagai rasul. Sebaliknya, Muhammad S.A.W. melalui pelbagai pengalaman hidup. Muhammad S.A.W. melalui pengalaman sebagai penggembala kambing, peniaga, menyelesaikan konflik masyarakat, ketua mentadbir rumah tangga dan sebagainya. Malah, sikap dan akhlak Muhammad S.A.W. juga menjadikan Muhammad S.A.W. amat dihormati dan disegani oleh masyarakat sama ada pemimpin atau orang biasa. Namun begitu, Muhammad S.A.W. hanya dilantik oleh Allah S.W.T. sebagai rasul-Nya pada usia 40 tahun. Kalau menurut fikiran kita, dengan kredibaliti Muhammad S.A.W., baginda telah boleh dilantik sebagai rasul pada usia lebih muda daripada 40 tahun. Sebaliknya, Allah S.W.T. maha mengetahui dan maha bijaksana dalam melantik makhluknya yang agong itu pada usia 40 tahun sebagai rasul-Nya. Begitu juga dengan nabi Nuh A.S. Baginda telah hidup selama 1000 tahun. Semasa baginda dilantik menjadi rasul, baginda berusia 450 tahun.

Kedua-dua peristiwa ini singnifikan untuk kita mencari panduan dan ikhtibar dalam memilih calon-calon pilihanraya nanti, khususnya dalam kalangan orang muda.

Sebenarnya, UMNO ada beberapa pengalaman yang sedih dan tragis berhubung pemimpin yang telah dilantik dalam usia muda dan sebelum mereka itu berusia 40 tahun lagi. Ramai pemimpin yang dilantik sebelum berusia 40 tahun itu telah mencetuskan dan terlibat dengan pelbagai isu pada akhirnya. Isu yang dicetuskan oleh pemimpin yang dilantik ketika sebelum berusia 40 tahun itu, kadang-kala telah membawa konflik pada UMNO dan kerajaan. Akhirnya, pemimpin itu juga tidak ke mana-mana. Malah, ada kalangan mereka terpinggir dan dipandang sinis oleh masyarakat. Oleh itu, ambillah iktibar akan pengalaman ini dan pentingnya faktor umur tersebut. Pujangga juga ada menyebutkan bahawa kehidupan bermula usia 40 tahun .

Sebaliknya, orang muda yang belum berusia 40 tahun dan mempunyai bakat kepimpinan, elok menimba pengalaman dalam pelbagai bidang kehidupan seperti agama, persatuan, ekonomi, pendidikan dan lain-lain. Bukan bermakna orang muda tidak diiktiraf tetapi pengalaman dan pengetahuan yang mesti dicari dan ditimba pada usia sebelum berusia 40tahun itu amat berguna untuk menjadikan mereka sebagai pemimpin yang benar-benar matang dan berwibawa.

Pun begitu, pemimpin yang telah dilantik sebelum mereka berusia 40 tahun lagi, teruskanlah perjuangan. Namun begitu, ambillah pengalaman lalu sebagai ikhtibar. Memang sejarah itu berulang kembali tetapi andai diri sentiasa berhati-hati dan ingat pada Allah S.W.T., alam terbentang dijadikan guru, sekali mendongak ke langit memandang bintang, rumput di bumi tidak dilupakan, insya-Allah selamat di dunia dan akhirat.

Sekian dan terima kasih.

No comments: