Friday, January 6, 2012

Perhimpunan & Demontrasi

Assalamualaikum w.b.r.
Sah sudah usaha mengadakan demontrasi bagi membebaskan Anwar telah diberikan kebenaran bersyarat. Maknanya boleh... tetapi

a. adakah perkara yang sama boleh untuk semua orang?
b. apakah Anwar yang bercita-cita mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia akan bersetuju apabila lawannya mengadakan demontrasi yang serupa kalau-kalau dia berkuasa?
c. apakah orang yang dibenarkan berdemontrasi itu bebas daripada akta dan undang-undang lain?

Hakikatnya, semua pihak tidak boleh mengadakan demontrasi sama ada pada pihak kerajaan atau pembangkang. Apabila kerajaan atau pihak yang selari dengan kerajaan mengadakan demontrasi bagi membantah sesuatu isu, bermakna kerajaan telah mendidik pihak lain cara membantah sesuatu isu yang wujud, iaitu berdemontrasi. Pembangkang juga tidak boleh mengadakan demontrasi kerana apabila pembangkang mengadakan demontrasi akan menanamkan perasaan tegar membakar kelambu kepada generasi muda.

Justeru rakyat atau generasi muda perlu dididik dengan jalan atau cara menyelesaikan isu menerusi musyawarah atau meletakkan isu itu kepada pihak yang bertanggung jawab. Misalnya, apabila ada isu berhubung dengan negara luar, pihak yang selari dengan kerajaan tidak mengadakan demontrasi tetapi isu itu dibawa kepada kerajaan dan diberikan kepercayaan pada kerajaan mengambil usaha menyelesaikan isu tersebut. Jika pihak pembangkang ada isu dengan kerajaan, tidak perlu ada demontrasi tetapi isu itu dibawa kepada mahkamah dan diberikan kepercayaan pada mahkamah menyelesaikan isu tersebut.

Hakikatnya, semua pihak sudah mengambil cara demontrasi dalam berhadapan dengan isu dan telahpun menjadi didikan kepada semua rakyat... Lalu betulkan semula kerana belum terlambat!

No comments: