Saturday, January 24, 2009

Pemimpin Datang dan Pergi..... Masalah UMNO !!!!

Ungkapan "Pemimpin Datang dan Pergi" selalu diungkapkan oleh pemimpin dan ahli UMNO di semua peringkat. Malangnya, maksud sebenar ungkapan "Pemimpin Datang dan Pergi" tidak difahami oleh ramai pemimpin dan ahli UMNO. Hal ini telah menjadi masalah perpaduan dalam UMNO.

Apabila seseorang pemimpin berundur kerana kalah dalam pemilihan, mereka akan diganti oleh pemimpin lain. Pemimpin UMNO dan ahli UMNO akan menyebut bahawa "Pemimpin Datang dan Pergi". Malangnya, perginya seseorang pemimpim itu akan juga pergi bersama-sama dengan penghormatan yang dikecapi. Tentu sahaja keadaan ini tidak mahu dihadapi oleh sesiapa juga yang pernah bergelar pemimpin UMNO sama ada di peringkat Pusat, Bahagian dan cawangan. Lantaran itu, berlakulah pelbagai tindakan "membujur lalu , melintah patah" seperti politik wang, penyelewengan kuasa, dan lain-lain dalam mempertahankan jawatan masing-masing. Justeru tidak hairanlah sesama pemimpin UMNO atau ahli-ahli UMNO sendiri wujud konflik yang menggugat perpaduan UMNO selama ini.

Sempena hampirnya pemilihan Majlis Tertinggi UMNO dalam Mesyuarat Agung UMNO pada MAC 2009 ini,pemimpin UMNO dan ahli-ahli UMNO mesti memahami bahawa "Pemimpin Datang dan Pergi" hanya terhad pada jawatan dan bukan pada penghormatan yang pernah diberikan. Jika ini dapat difahami dan diamalkan dalam UMNO, nescaya UMNO akan terus bersatu padu. Hal ini penting difahami kerana pemimpin dan ahli UMNO juga menyebutkan bahawa " Yang Menang, tidak menang semuanya, Yang Kalah, tidak kalah semuanya". Sebaliknya, jika yang pergi itu akan menghadapi situasi perginya penghormatan yang ada, bermakna pemimpin yang pergi akan membawa penyokong masing-masing dan berlakulah tindakan cah keting, kem-kem UMNO, sabotaj semasa pilihanraya dan lain-lain.

Biarlah perginya pemimpin UMNO itu hanya perginya jawatan yang disandang tetapi penghormatan seperti rasa hormat dan penghargaan yang pernah diberikan kepada pemimpin itu terus kekal atau berganda dan tidak sedikit pun berkurangan. Jika keadaan ini berlaku, pasti setiap pemimpin tidak berasa takut untuk tewas dalam pemilihan UMNO serta hilang jawatan kerana mereka tahu bahawa yang pergi hanya jawatan tetapi rasa hormat, penghargaann dan sahabat tidak hilang dan masih terus berkekalan. Sementara jawatan yang pergi pula boleh diperoleh dalam pemilihan pada masa lain atau di platform lain.

Selamat Maju Jaya UMNO.... Jangan hilang UM !!!! dan jangan sampai NO !!!!!! di Malaysia ini.

No comments: