Thursday, February 5, 2009

Lu Cilok Gua, Gua Cilok Lu......Perak Oh Perak !

Suasana dikatakan tidak menentu di Perak. Satu pihak mengatakan mereka telah memperoleh majoriti dan layak menjadi kerajaan di Perak. Sementara itu, pada satu pihak lagi mengatakan perlu pulangkan pada rakyat untuk tentukan siapa layak jadi kerajaan di Perak.

Tanggal 8 Mac 2008 lalu, kita dapati BN telah bersaing dengan PAS, PKR dan DAP dalam pilihanraya. Keputusan pilihanraya itu menunjukkan bahawa UMNO / BN mendapat 28 kerusi, DAP 18 kerusi,PAS 5 kerusi dan PKR 8 kerusi (Kalau tak silap bilangan ini). Berdasarkan keputusan ini, UMNO /BN layak menjadi kerajaan tetapi oleh sebab angka kerusi parti yang bersaing dengan UMNO/BN boleh mengatasi kerusi UMNO/BN, mereka bergabung secara tiba-tiba. Dengan itu, UMNO/BN pun gagal menjadi kerajaan angkara perbuatan parti pembangkang yang sebelum pilihanraya tidak pernah menyatakan hasrat bersekutu telah bersekutu selepas pilihanraya. Jadi UMNO/BN telah dicilok di Perak dek tindakan membujur lalu, melintang patah parti-parti yang bersaing dengan UMNO/BN itu. Isunya, adakah jika sebelum pilihanraya, parti-parti pembangkang bersekutu dan bertanding atas nama Pakatan Rakyat, mereka boleh mendapat kerusi majoriti di Perak?

Oleh itu, kini tiba masanya UMNO /BN cilok PAS,PKR dan DAP pulak dengan keputusan membujur lalu, melintang patah juga. Alasannya, mudah, iaitu UMNO/BN memang memenangi kerusi majoriti di Perak dalam PRU 12 akan mencari jalan untuk menubuhkan kerajaan. Jadi, cerita yang sama juga UMNO/BN lakukan (walau dikatakan telah memancing wakil rakyat PAS, PKR dan DAP)untuk memastikan kerusi majoriti yang diperolehnya itu tidak disia-siakan.

Jadi apabila tiba situasi begini berlaku, tak payahlah susah-susah nak adakan pilihanraya negeri kerana sudah memang ada pihak yang mendapat majoriti untuk menubuhkan kerajaan di Perak.

Kesimpulannya, sejarah pasti berulang kembali tetapi hanya peristiwa sejarah itu dan tarikhnya sahaja yang berbeza. Setidak-tidaknya, Perak Oh Perak! sejarah Lu Cilok Gua, Gua Cilok Lu telah berulang di Perak tidak sampai setahun.

No comments: