Monday, April 6, 2009

TADIKA UMNO

Assalamualaikum.
Baru-baru ini terfikir akan perkara yang rasanya tak penting. Bagaimanapun, selepas diamati-amati perkara tersebut, akhirnya saya fikir perkara tersebut penting. Perkara penting yang dimaksudkan ialah TADIKA UMNO.

Memang pusat didikan dan bimbingan di negara ini agak banyak. Apabila dicampur dengan pusat asuhan swasta, lagilah banyak jumlahnya. Isteri kepada Y.A.B. Perdana Menteri kita juga nampak aktif dalam program permata negara, iaitu salah satu program pendidikan asas anak-anak kecil.

Melihat akan keadaan ini, tertanya di hati kecil, iaitu kenapa UMNO tidak mempunyai TADIKA UMNO?

Jika ada TADIKA UMNO, bolehlah aspek pendidikan agama Islam yang menurut ajaran Islam sebenar-benarnya ditanam pada diri anak kecil kita. Justeru dengan cara ini, UMNO dapatlah melawan dakyah songsang yang bertopengkan Islam. Dengan ini juga UMNO dapat membantu membanteras gejala sosial dalam kalangan anak muda nanti.

Jika ada TADIKA UMNO, bolehlah UMNO memperkenalkan pejuang-pejuang UMNO dan bagaimana pejuangan UMNO dalam memerdekakan negara dan memajukan Melayu. Dengan cara ini, dapatlah jiwa anak-anak kecil ini ditanam dengan pemahaman tentang perjuangan UMNO. Justeru dengan cara ini juga dapatlah UMNO menangani isu remaja atau anak orang UMNO tidak menyokong UMNO nanti.

Pentingnya TADIKA UMNO ini kerana perjuangan dan semangat UMNO tidak boleh ditanam dalam jiwa anak Melayu di bangku sekolah sama ada di Tadika Perpaduan, Tadika KEMAS, Prasekolah, sekolah rendah dan sekolah menengah. Hal ini kerana semua guru di institusi itu adalah kaki tangan awam yang dilarang bercerita tentang politik dalam kelas. Oleh itu, cukuplah tadika Pepraduan dan Tadika KEMAS dalam menjadi saluran pendidikan formal untuk semua kaum.

Sebaliknya, isteri pak-pak menteri boleh membantu mewujudkan TADIKA UMNO. Dalam TADIKA UMNO diisikan denganpendidikan agama Islam dan sejarah perjuangan UMNO dan negara, di samping asas-asas ilmu pengetahuan yang lain.

Dengan adanya TADIKA UMNO ini, bolehlah kita melihat adakah ahli UMNO bersedia menghantar anak-anak kecil mereka. Kalau sanggup, berapakah jumlahnya? Ini boleh digunakan sebagai alat untuk melihat kejujuran ahli UMNO pada partinya sendiri.

Justeru UMNO mesti fikir TADIKA UMNO ini baik-baik.

No comments: